woensdag 27 januari 2010

Niet bij het pak neerzitten



Heb ik weer, woon ik in het zogenaamde paradijs en heb ik mij de laatste tijd het apen lazarus getraind om aan mijn 1ste Griekse Triatlon deel te nemen, vindt het plaats op:

a: De koudste dag van het jaar
b: Gepaard met allerlei frustraties en probleempjes.

Lees, huiver en bewonder:

Een donkere, druilerige, koude, regenachtige dag in het Paradijs, moet ik nog doorgaan? Conform aan de eisen van de wedstrijdleiding moest je tussen 07:30 - 08:50 jezelf melden en het startpakket met bijbehorende startnummer en badmuts ophalen, tevens werd je fiets aan een controle onderworpen om te checken of deze voldeed aan de gestelde eisen.
Wij Carin & Dutch ( onze trouwe makker ) & ik zei de gek vertrokken dus voor dag, dauw en dus in het donker ( 06:00 ) en met regen naar het dorpje Schinias, wat hier op zo'n 100 km vandaan ligt ( Glyfada ) dit dorpje ligt ten noord oosten van Athene en is eigenlijk pas tijdens de Olympische spelen op de kaart gezet want terplaatse zijn de roei wedstrijden gehouden.Dat terwijl ik moet roeien met de riemen die ik heb…
Verder heeft het dorpje Schinias niet veel meer te bieden dan een lange zandstrand met bijbehorende activiteiten, want men schijnt er ook heel goed te kunnen surfen en voor zover ik gezien en begrepen heb is het een van de surfersparadijzen hier in de omgeving, maar nu in de winter ligt dat veelal stil, natuurlijk zijn er altijd wel enkele fanatiekelingen te vinden die wanneer er veel wind staat , komen kyte- of wind surfen.
Ook wel leuk om te weten is dat Schinias onder de rook en ook nog eens behoort tot de gemeente van het (iets grotere) dorpje Marathonas dat hier dichtbij ligt en dat is het historisch begin van de allereerste Marathon nu in dit Jubileumjaar 2500 jaar geleden, en die wordt ieder jaar hiervandaan 42 ,2 km lang naar hartje Athene gelopen ( November ), de route is nog steeds ongewijzigd en zoals afgelegd door Phidippides de Griekse soldaat die hiervandaan naar Athene is gesneld om de overwinning te melden op de veel sterkere Perzen in 490 v.Chr.
Dit was even een kleine intermezzo want ik mag en kan niet voorbij gaan aan de bijgeleverde historie waar dit land mee overspoeld is, maar nu toch maar even terug naar mijn queeste.

Vanaf het moment van inschrijving tot aan D day ( 23-01-2010 ) had ik ( nog ) geen beschikking over een triatlon wetsuit welke door de organisatie als verplicht werd gesteld. Dus moest ik creatief aan de slag en op zoek gaan naar een wetsuit, let wel dit terwijl ik tot vorige week nog gewoon in mijn zwembroek ( Zonder ) in zee zwom ( Ik sta bekend als bikkel ), best wel fris maar als ook nog eens narcist en "Die hard " te doen, maar goed, het werd verplicht gesteld en er volgde menige herinnering via e mail, en geen wetsuit of fietshelm betekende uitsluiting van deelname.
Dit creatieve betekende voor mij op zoek gaan naar de meest economische oplossing. want die vermaledijde wetsuits zijn prijzig en wat betreft het gebruik ben ik bang dat ik deze niet meer dan 1 a 2 maanden zou gebruiken, en triatlons spelen hier meestal in het late voor- tot in het late na- jaar, en dan is het zeewater aangenaam van temperatuur.
Dus ging ik op het Internet op zoek naar een economische oplossing en ik heb veel aanbieders gehad: Amazon.com, ebay.com, marktplaats en noem maar op, wie zoekt zal vinden en ja hoor het moment kwam en uiteindelijk begin januari vond ik er een helemaal in de U.S. of A. en zo gezegd zo gedaan, bestelde ik, en toen begon het wachten en nogmaals het wachten en nog meer wachten, en de zenuwen begonnen mij parten te spelen toen ik op 1 1/2 week voor de Triatlon nog geen wetsuit in huis had.
Hier in Griekenland is het niet echt makkelijk dit soort spullen te vinden,Triatlon staat nog maar in de kinderschoenen, er is eenvoudigweg niet veel vraag naar en er zijn heel weinig winkels, waar ze dit soort spul verkopen, na veel gezoek eindelijk via de Triatlon organisatie een winkel gevonden, deze gebeld en gevraagd en gesmeekt van "Hebben jullie wetsuits en zo ja kan ik er een huren?
De man die ik sprak zei mij dat hij inderdaad wetsuits had, maar ook dat hij niet verhuurde, dat het ook voor hem nieuw voor hem was, en dat ik maar moest langskomen en dan kon ik een pak meekrijgen, een goed verstaander heeft maar een half woord nodig dus als een raket naar de andere kant van Athene ( Chalandri ) gereden, en na een beetje gezoek die zaak gevonden met de naam swimmingplanet, en het verraste mij dat het een zaak betrof die een uitgelezen gamma had aan whatever met zwemsport te maken heeft, de man was de zaak een poosje geleden begonnen en had grootse plannen om er wat van te maken, ook was hij actief met een website op Internet.( www.swimmingplanet.gr )
Maar ik dwaal weer af , ik kreeg van hem een pak mee nadat ik de juiste pak had gepast, en hoefde er geen cent voor te betalen, sterker ik hoefde niet eens mijn adres of tel. nummer achter te laten, waar kom je dit vertrouwen vandaag de dag nog tegen? Ook nogmaals een reden waarom ik van dit land en van de mensen hou...
Na alle trainingen was ik met die wetsuit gekomen aan de finishing touch naar de Triatlon wedstrijd toe..
De week voor de Triatlon heb ik mij niet al te veel meer ingespannen, ik ben dan wel 2 x gaan zwemmen om die wetsuit te proberen, en 3 dagen voor de wedstrijd kwam er een pakketje uit de U.S. of ee, met de bestelde wetsuit, maar helaas na die te hebben uitgepakt en gepast bleek die te klein in maat. Mijn fout, te impulsief gereageerd, was een M, en had een L moeten zijn, deze staat nu op de website van de Triatlon vereniging te koop...

D Day


Pfff wat kan ik vreselijk afdwalen maar goed, ga maar weer terug naar het begin en begin maar weer opnieuw te lezen.
Wij waren dus vertrokken met slecht weer, het regende grote druppels aan een stuk door, en het was voor paradijselijke begrippen toch wel koud, zo’n 10 gr. Celsius.
Wij kwamen aan bij het strand waar een groot sportcentrum stond en daar druppelden langzaam maar zeker de andere deelnemers binnen, het hield ook op met regenen en nadat ik mijn startpakket had gehaald en mijn racefiets op de park ferme had gezet, zette ik alle spullen zoals kleding en fiets/loopschoenen klaar voor de opvolgende disciplines.
In Griekenland is tijd een ruim begrip, dus de verplichte briefing voor de aanvang van de Triatlon, die verplicht was voor alle deelnemers zou om 08:50 plaatsvinden, dat werd 09:25 dat deze werd gegeven, dus schoof de aanvang van de start die om 09:30 zou plaatsvinden ook met een kwartier op, sterker om 09:20 zag ik nog deelnemers binnenkomen.
Maar goed de zon scheen, en er lagen de vereiste boeien in zee waar wij het zwemgedeelte zouden doen. Wij moesten aan de buitenkant van de boeien zwemmen en 3 boeien waren uitgezet om de afstand te markeren. maar terwijl de laatste zwemmer nog maar net de 1ste boei had gepasseerd werd deze boei verplaatst naar een andere locatie binnen het zwemgedeelte, ik zag dat in mijn drift als een markering en zwom buiten dat ik de afstand had afgelegd ook nog eens om die bewuste boei, dus ik heb zeker een langere afstand op het zwemgedeelte afgelegd.
Uit het water rende ik naar het park ferme en mijn chip voor de tijd werd afgescand en afgelezen, toen op de fiets, ik had er erg veel zin in en al scheen de zon ik trapte mij warm en het ging erg voorspoedig en snel, ik passeerde menige andere fietser, en dit werd na bleek later mijn beste onderdeel.
Het loopgedeelte ging niet al te snel ik kon niet in mijn ritme komen, en het heeft zeker 3 km geduurd voordat ik de pas in had, ik heb het altijd al een moeilijk onderdeel gevonden de overgang fietsen/lopen.
Hoe dan ook ik finishte in een redelijke tijd ik was noch de 1ste noch de laatste en een redelijke middenmoter, nu heb ik de tijden binnengekregen maar er is een opmerking bij dat het de onofficiƫle tijdsregistratie is, vraag mij niet waarom, dus wacht ik vol spanning naar de officiƫle tijden. En ga mij weer langzaam maar zeker opmaken en klaarmaken voor de volgende wedstrijden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten